|||||| |
تلاش برای ترک محرمات در ماه رجب رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود: اى مسلمانان! آستین بالا زنید كه كار جدّى است و آماده شوید كه رفتن نزدیك است و توشه برگیرید كه سفر طولانى است. ![]() از کارهایی که اولیای دین، مکرر به آن سفارش کرده اند و تأکید بر آن را می توان در منابع دینی به وضوح مشاهده کرد «اجتهاد» است.معنای اجتهاد در روایاتتقوا یعنی ترک محرمات؛ ورع یعنی ترک امور شبهه ناک؛ بلکه ترک برخی مباحات و اجتهاد یعنی تلاش در انجام طاعات «اجتهاد» در حوزه های علمیه یعنی تلاش علمی برای رسیدن به حکم خدا؛ اما در روایات، به معنای تلاش عملی در انجام واجبات و مستحبات است که اولیای دین با تعابیر گوناگون به آن توصیه کرده اند. علامه مجلسی (ره) در معنای این سه دستور می نویسد: تقوا یعنی ترک محرمات؛ ورع یعنی ترک امور شبهه ناک؛ بلکه ترک برخی مباحات و اجتهاد یعنی تلاش در انجام طاعات. (مرآة العقول،8/58) از توضیح مرحوم مجلسی استفاده می شود:اجتهاد غیر از رعایت تقوا و داشتن ورع است و اگر این دو را در خصوص ترک محرمات و مکروهات بدانیم معنای اجتهاد، تلاش در طاعت الهی در خصوص انجام واجبات و مستحبات خواهد شد. ورع یعنی ترک محرماتهستند کسانی که به هر دلیل، انجام مستحبات این ماه برایشان مقدور نیست اینان و حتی آنان که موفق به انجام تمام مستحبات این ماه هستند بدانند که بر اساس روایات، برترین اجتهاد یا همان تلاش برای بندگی خدا، ترک محرمات است ممکن است تصور شود مراد حضرت، خصوص ورع به معنایی است که علامه مجلسی (ره) فرمود؛ یعنی فرموده باشد: اجتهاد بدون ترک امور شبهه ناک بی فایده است؛ اما مرحوم کلینی در همین باب، روایاتی نقل می کند که در آن، ورع به ترک محرمات معنا شده است: امام باقر (علیه السلام) به نقل از خدای متعال فرمود: ای آدمیزاد! اگر از آنچه بر تو حرام کرده ام پرهیز کنی با ورع ترین مردم خواهی شد. (اجْتَنِبْ مَا حَرَّمْتُ عَلَیْكَ تَكُنْ مِنْ أَوْرَعِ النَّاسِ؛ کافی،2/77) تلاش برای ترک محرمات در ماه رجبرجب را اولین ماه از فصل عبادت و فرصت خاص بندگی می دانند. روزه، نماز، دعا و ذکرهای مستحب آن بسیار است و همه در خودسازی مؤثرند و هر کدام مصداقی برای اجتهادی که در روایات به آن توصیه شده است. اما طرف دیگر داستان، ورع و تقوای الهی حضور دارد که بی آن، انجام این مستحبات ره به جایی نخواهد برد. تلاش برای آلوده نشدن به حرامنتیجه اینکه خودسازی و رسیدن به قرب الهی و نیل به بهشت برین در گرو دو تلاش است یکی انجام واجبات و مستحبات و دیگری ترک محرمات و مکروهات. البته در مستحبات و مکروهات گر چه ضرورتی در کار نیست؛ اما انجام و ترک آنها قطعاً بی تاثیر نخواهد بود تلاش برای آلوده نشدن به حرام، برترین تلاش در راه بندگی خدا و خودسازی است. در برخی روایات از عفت در مال و شهوت به برترین اجتهاد یاد شده است: شخصی خدمت امام باقر (علیه السلام) رسید و عرض کرد: من فردی قلیل العمل هستم (یعنی در انجام مستحبات اعم از نماز و دعا و ذکر و مانند آن چندان پر کار نیستم)؛ اما تلاش می کنم جز حلال نخورم (یعنی مراقبم خود را به حرام آلوده نسازم). پی نوشت:
امتیازدهی ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() نظرات بینندگان این خبر فاقد نظر می باشد نظر شما
خروج
|
|
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت الله است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است. ((طراحی قالب سایت : تیم طراحی سبلان نیوز )) |