صفحه نخست|عکس|مقاله|كتاب|فیلم|صدا|كل مطالب|داستان|دل نوشته|دانلود
يکشنبه ١٧ آذر ١٣٩٨
محل استقرار خداوند؟

محل استقرار خداوند/الله بر روی تخت نشسته است

در یکی از آیات قرآن،الله می گوید:ما از رگ گردن شما،به شما نزدیک تریم(ق/۱۶) و در جای دیگر می گوید:الله بر روی تختش نشسته است(حدید/۴) و در جای دیگر می گوید:تخت الله بر روی آب بنا شده است(هود/۷)از مجموع این سه آیه،چنین بر می آید که

 در کنار رگ گردن آن قدر آب وجود دارد که تخت الله بر روی آب شناور است و الله نیز بر روی آن تخت نشسته است؟!

*جواب:

نکته:آیات قرآن بر دو قسمند:قسم اول:آیات محکم و آن آیاتی هستند که معنای آنها روشن است و جای گفتگو و بحث ندارد،مانند(قل هو الله احد) بگو:خداوند یکتا و یگانه است،(لیس کمثله شیء)مانند خداوند چیزی نیست،(للذکر مثل حظ الانثیین)(در مساله ارث) برای پسر،مثل سهم دو دختر است.قسم دوم:آیات متشابه و آن آیاتی هستند که احتمالات مختلف در مورد آن داده می شود و در بدو نظر،ممکن است در ذهن مخاطب،معنائی غیر از معنای صحیح خطورکند مانند بعضی از صفاتی که در مورد خداوند در قرآن آمده است،مثل(یدالله فوق ایدیهم)یعنی دست خداوند بالای تمام دست هاست.در ابتدای امر،به ذهن مخاطب چنین می آید که خداوند واقعا مثل ما انسانها دست دارد،در حالی که کلمه(یدالله) کنایه از قدرت خداوند است.

تمام آیاتی که در متن شبهه ذکر شده،از متشابهات قرآن است.از باب مثال:آیه ای که اشکال کننده در مورد تخت خداوند مطرح کرده،آیه ۴ سوره مبارکه حدید است که خداوند متعال می فرماید:(ثم استوی علی العرش) معنای اولیه آیه آن است که خداوند چهار زانو بر عرش(تخت پادشاهی)نشسته است!اما این معنا مراد خداوند نیست بلکه طبق روایتی که از امام باقر(ع) وارد شده،این جمله کنایه از آن است که خداوند بر همه چیز احاطه دارد و انسان ها باید در تمام افعال خود،نهایت دقت را داشته باشند(چرا که او را مقام عرش نظاره گر اعمال ماست.)

بنابراین،منشا اشکال و شبهه به آنجا بر می گردد که اشکال کننده از متشابه و کنائی بودن این آیات مطلع نبوده است.

در آیه (سوره ق/۱۶):نزدیکی خداوند از جان آدمی به او،کنایه از آگاهی کامل خداوند از اعمال و رفتار ما انسانها است.

در آیه (سوره حدید/۴) این آیه همانند آیه قبل،کنایه از آن است که خداوند بر تمام اعمال ما نظاره گر است و از تمام رفتار ما آگاهی دارد.

در آیه (سوره هود/۷) به صورت کنایه،به ابتدای خلقت کائنات اشاره دارد.

خلاصه:در هر سه آیه از کنایه استفاده شده است که در آیه اول و دوم خداوند به صورت کنایه به نظارت خود بر اعمال انسانها اشاره دارد و در آیه سوم خداوند به صورت کنایه به ابتدای خلقت کائنات اشاره دارد که به صورت مواد مذاب(گازهای فشرده) بوده است و ندانستن همین امر(یعنی کنائی بودن آیات) باعث خیال بافی هائی از ناحیه اشکال کننده است.

پاسخ به شبهات اینترنتی(کتابی برای نسل امروز)

تالیف:هادی کردان

پایگاه اطلاع رسانی یاسین

 

 

Pasted from <http://yaseen.ir/2011/01/1647.php

ورود
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
 
متن تصویر:
[عضویت]
نظرسنجی
نظر شما در مورد وب سایت چیست؟

عالی
خوب
متوسط
ضعیف
بد

اوقات شرعی
آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 1064
 بازدید امروز : 675
 کل بازدید : 4248801
 بازدیدکنندگان آنلاين : 10
 زمان بازدید : 0/1869

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت  الله  است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

((طراحی قالب سایت : تیم طراحی سبلان نیوز ))