صفحه نخست|عکس|مقاله|كتاب|فیلم|صدا|كل مطالب|داستان|دل نوشته|دانلود
يکشنبه ١٧ آذر ١٣٩٨
جايگاه قرآن آخرين کتاب آسمانی

جايگاه قرآن آخرين کتاب آسمانی چاپ
بدرستی که دلها گاه گاه دچار زنگار و پوسیدگی می شوند، و جلای آن قرآن کریم است، قرآن سرچشمه ی پر خیر و برکتی است که هرگز کاهش نیافته و پایان نمی پذیرد.  

جايگاه قرآن آخرين کتاب آسمانی

بدرستی که دلها گاه گاه دچار زنگار و پوسیدگی می شوند، و جلای آن قرآن کریم است، قرآن سرچشمه ی پر خیر و برکتی است که هرگز کاهش نیافته و پایان نمی پذیرد.

قرآن اساسنامه ای است که جامعه اسلامی در هر وقت و زمان هرچند که علم و تکنولوژی و فکر بشری برای تدوین قوانین دولی و بین المللی به اوج خود رسیده باشد، می تواند به آن افتخار کند. این قرآن معجزه ای همیشگی برای جامعه اسلامی می باشد؛ اگر پیامبران گذشته (ع) دارای معجزاتی بودند که با وفات آنان و انقراض قومشان پایان می پذیرفت، معجزه ی پیامبر اسلام (صلى الله عليه وسلم) برای همه زمانها و همه اقوام و ملتها بوده و هرگز از اعجاز آن کاسته نخواهد شد.

 

ویژگیهای قرآن:

 

قرآن کریم با سه ویژگی از دیگر کتابها متمایز می باشد:

1-       خداوند حفظ و نگهداری آن را به عهده گرفته و تحریف و تبدیل هر گز به آن راه نیافته و نخواهد یافت  ؛ خداوند می فرماید : « إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ»  ما خود قرآن را فرو فرستاده ایم و خود ما پاسدار آن می باشیم. [ حجر : 9 ]

 

2-       قرآن متضمن منهج و قانونی تکامل یافته می باشد : «مَا فَرَّطْنَا فِي الْكِتَابِ مِنْ شَيْءٍ»  در کتاب ( کائنات ) ما هیچ چیز را فرو گذار نکرده ایم ( و همه چیز را ضبط و به همه چیز پرداخته ایم.[ انعام : 38 ]

 

3-       قرآن کتابی همگانی است و برای همه بشر نازل شده است .« وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعَالَمِينَ » ای پیامبر ما تو جز بعنوان رحمت جهانیان نفرستاده ایم  [ انبیاء : 107 ]  پس رسالت پیامبر اسلام (صلى الله عليه وسلم)  رسالتی جهانی بوده است.  اما در مورد دیگر کتابهای آسمانی و رسالت پیامبران  می فرماید: « لِكُلٍّ جَعَلْنَا مِنْكُمْ شِرْعَةً وَمِنْهَاجاً» ( ای مردم) برای هر ملتی از شما راهی ( برای رسیدن به حقایق ) و برنامه ای ( جهت بیان احکام ) قرار داده ایم. [ مائده 48 ]

 

فضیلت قرآن:

1- اهل قرآن بهترین مردمان هستند : «خیرُکُم من تَعَلَّمَ القرآنَ و عَلَّمهُ » بهترین شما کسی است که قرآن را بیاموزد و آن را به دیگران آموزش دهد. [ بخاری و مسلم ]

2- قاری قرآن به مقام و منزلتی رفیع دست می یابد: « یُقالُ لِصاحِبِ القرآن : إقرَأ وارقَ و رتِّل کما کنتَ ترتِّلُ فی الدُّنیا فإنَّ منزِلَتَکَ عندَ آخر آیة تقرؤُها» در روز قیامت به اهل قرآن گفته می شود : همچانکه در دنیا قرآن را به ترتیل می خواندی، اینجا هم به ترتیل  آن بپرداز و بالا و بالاتر برو؛ جایگاه و منزلت تو نزد آخرین آیه ای خواهد بود که قرائت می کنی. [ ابوداود ح 1464 ) و ترمذی ح 2915 ]

3- قاری قرآن داری اجر و پاداشی عظیم می باشد: پیامبر (صلى الله عليه وسلم) می فرماید : هرکس حرفی از قرآن را قرائت کند، حسنه ای به او تعلق  خواهد گرفت و حسنات ده برابر پاداش داده می شوند. نمی گویم «الم» یک حرف است. بلکه الف و لام و میم هریک حرفی جداگانه به حساب می آیند.  (این حدیث را امام ترمذی روایت نموده )

4- قرآن برای صاحبان خود شفاعت می کند : پیامبر (صلى الله عليه وسلم)  می فرماید : «قرآن را بخوانید ؛ بدون شک روز قیامت قرآن می آید و از یاران و همنشینان خود شفاعت می نماید ».  ( صحیح مسلم  )

5- خیر و فضیلت قرآن پایان پذیر نیست.

6-  فرشتگان هنگام قرائت قرآن حاضر شده و به آن گوش می دهند.

7-  خانه ای که قرآن در آن خوانده شود ؛ شیطان از آن فرار کرده و دور می شود : پیامبر (صلى الله عليه وسلم)  می فرماید : « لا تجعَلُوا بُیُوتَکُم مَقابِرَ، إنَّ الشَّیطانَ یفرُّ من البیتِ الذی تُقرَأُ فیه سورة البقرة»خانه هایتان را قبرستان نکنید، بدرستی شیطان از خانه ای که سوره ی بقره در آن خوانده شود، فرار می کند.

8-  تحمل فشار در خواندن قرآن: از حضرت عائشه (رض) روایت شده است که رسول خدا (ص) فرمود : «کسی که قرآن را خوب و ماهرانه قرائت کند، جایگاه و منزلت او در کنار فرشتگان و سفیران خداوند است، اما کسی که قرآن را همراه با لُکنت زبان و با زحمت می خواند و قرائت قرآن برای او سخت است، دارای دو پاداش است» [ بخاری و مسلم ]

9-  مسلمانی که قرآن را فراگرفته است و می خواند، همانند گلابی است که هم بو و هم طعم آن لذت بخش است. امّا که قرآن را نیاموخته و قرائت نمی کند همچون خُرما است که بویی خوش ندارد، اما طعم آن شیرین است؛ و منافقی که قرآن را آموخته و قرائت می نماید، همچون ریحان است که بویی خوش و طعم تلخ دارد، و منافقی که قرآن را نیاموخته است و نمی خواند، مانند حنظل است که بویی خوش ندارد ودارای طعم تلخی هم می باشد » [ منذری : الترغیب و الترهیب گفته است این حدیث را بخاری و مسلم و نسائی وابن ماجه آورده اند : المنتقی ح 777 ]

تأثير قرآن در دلها:

از دلایل دیگری اعجاز قرآن کریم تأثیر عجیب آن بردلهای دوستان و دشمنان آنست، تا ‏حدیکه خود مشرکین در دلهای شب از خانه خارج میشدند و به قرآن گوش میدادند و به یکدیگر ‏توصیه میکردند که، در هنگام تلاوت قرآن  سر وصدا و جار و جنجال به راه اندازند تا دیگران قرآن را نشنوند و به آن ‏ایمان نیاورند.‏

{ و قال الّذین کفروا لا تسمعوا لهذا القرآن والغوا فیه لعلّکم تغلبون.‏} [ فصلت : 26] آنانکه راه کفر را در پیش گرفته اند، می گویند: به این قرآن گوش فرا ندهید و ( هنگام تلاوت آن ) جار و جنجال بر پا کنید و سر و صدا راه بیاندازید ؛ تا پیروز شوید.

تأثیر قرآن بحدی بوده که شدیدترین دشمنان آن و همانهایی که بیشترین عقده را در برابر ‏قرآن داشتند به آن تسلیم شده و ایمان آوردند و بعدها از بهترین یاران و مدافعان پیامبر واسلام  در آمدند.

تخلّق به اخلاق قرآن

لازم است که اهل قرآن برای دیگران آینه ی تمام نمایی از عقاید و ارزشها و آداب و اخلاق قرآنی باشند؛ تا هنگامی که قرآن می خوانند؛ آیاتش آنان را تصدیق نمایند، نه اینکه آنان را نفرین کنند. برای اهل قرآن روانیست در حالی که قرآن را در سینه دارند، همچون اشخاص احساساتی و عاطفی به شدت خشمگین یا اندوهگین شوند، و با اهل لهو و فسق و فجور همنشینی نمایند.

 

فضیل بن عیاضزاهد و عابد معروف می فرماید:  «اهل قرآن در واقع پرچمدار اسلام باید باشند، بخاطر منزلت قرآن نباید همراه با اهل باطل، راه باطل را در پیش گیرند، و با گمراهان همراهی کنند و همراه با اهل لهو و لعب به هرزگی بپردازند.»

 

بر اهل قرآن لازم است که پاکی و پرهیزکاری را در رأس همه ی امور خویش قرار بدهند و به اوامر و نواهی خداوند پایبند باشند.

اهل قرآن باید در حلقات درس و بحث قرآن کمتر سخن بگویند و کمتر بخندند، و همه جا از سخنان بیهوده و یاوه پرهیز نمایند و خویشتن را به صبر و حوصله و بردباری و وقار وادارند.

 

اهل قرآن بایستی از کسانی باشند که مردمان از شرّشان در امان، و به خیر و نیکی ایشان امیدوار باشند ؛ زیانشان به کسی نرسد، و به کسی که نزد ایشان از دیگران بدگویی می نماید، اعتنا نکنند ؛ و با اشخاصی همنشینی کنند که ایشان را در امور خیر یاری دهند و بر اهل قرآن لازم است که با احکام قرآن آشنایی پیدا کنند وبا مقاصد خداوند و واجباتی که بر ایشان فرض کرده است علم و آگاهی پیدا کنند و از قرائت خود بهره مند شوند، و هر آنچه تلاوت می نمایند به آن عمل کنند.

 

امام غزالی در رابطه با  تلاوت قرآن می فرماید:

تلاوت واقعی قرآناین است که زبان، عقل و قلب انسان در آن شراکت داشته باشند، سهم زبان صحیح خواندن حروف و کلمات با ترتیل، و سهم عقل تفسیر نمودن معانی آن، و سهم قلب متأثر شدن و وعظ و نصیحت گرفتن از آن است. پس زبان قرآن را تلاوت می کند و عقل انسان آن را ترجمه و قلب از آن وعظ و نصیحت می گیرد و تحت تأثیر آن قرار می گیرد. 
بیننده: 2694

http://www.ghadir.ca

ورود
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
 
متن تصویر:
[عضویت]
نظرسنجی
نظر شما در مورد وب سایت چیست؟

عالی
خوب
متوسط
ضعیف
بد

اوقات شرعی
آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 1372
 بازدید امروز : 666
 کل بازدید : 4248792
 بازدیدکنندگان آنلاين : 11
 زمان بازدید : 0/1719

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت  الله  است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

((طراحی قالب سایت : تیم طراحی سبلان نیوز ))